|
Är Jesus identisk med
Mikael?
Läran att Jesus är samma person som ärkeängeln Mikael anses
av många vara en villolära som särskilt utmärker
Jehovas Vittnen. Och JV lär verkligen att Jesus är identisk med Mikael,
både i sin föremänskliga tillvaro och sedan
han farit upp till himmelen efter sin uppståndelse. Det räcker här att hänvisa till s. 197 och 198 i JVs handbok RESONERA
MED HJÄLP AV SKRIFTERNA (sv. 1995).
Vad många inte känner till är att JV inte alltid haft denna
lära. Man känner ofta inte heller till att denna lära omhuldats av många lärda protestantiska bibelutläggare. Den store reformatorn Johan Calvin
(död 1564) säger i sin Danielkommentar:
"Några tror att ordet Mikael representerar Kristus, och jag gör inga invändningar mot denna
uppfattning . ... Jag
omfattar den mening som de har som hänför detta till Kristi person." (A COMMENTARY ON
DANIEL, John Calvin
Edinburgh, repr. 1995, Vol. II, s 253,369)
Den välkände engelske prästmannen Matthew Henry
död 1714) hade samma uppfattning. I hans kommentarverk som är en av de mest ansedda och mest använda bibelkommentarerna i hela
den engelsktalande världen, kommer denna tanke klart till uttryck Vi
hänvisar särskilt till hans kommentarer till Dan. 12:1,2 och Upp. 12:7.
Här måste man dock påpeka att Calvin, Matthew Henry och andra teologer som identifierat Jesus med Mikael
samtidigt eftertryckligt hävdade att Jesus var Gud i full mening, något som JV inte
anser. JVs kritiker är utan nåd när de slår ned på sällskapets uppfattning att Jesus är
samma person som Mikael. Den tidigare mycket verksamme svenske pastorn Folke Thorell skrev: "Om denna lära vore riktig, sa innebure det, att Jesus före
sitt människoblivande varit en ängel. Ett sådant påstående strider emellertid mot Hebr.
1 kap., där det görs tydlig
distinktion mellan "änglarna" å ena sidan och "Sonen" å den andra. I 1 Joh. 4:1-3 heter det:
'Jesus är Kristus (icke
någon ängel!), kommen i köttet.' Det är inte så, som JV lär, att Mikael blev
Människosonen. Den som sprider en
sådan lära kallas av Johannes for ANTIKRIST! JV utgör en klart antikristlig sekt." (Tio RELIGIONSSURROGAT
(Örebro 1973, s. 10) Den amerikanske kritikern Walter R. Martin framförde liknande synpunkter
i häftet JEHOVAH'S WITNESSES, Minneapolis 1974, s. 40.
Obalanserad kritik
Denna ståndpunkt är knappast rättvis. Om uppfattningen att Jesus är identisk med Mikael i och för sig skulle vara
vanvördig och antikristlig, skulle Calvin och åtskilliga andra senare teologer drabbas av samma anatema på denna
punkt. Matthew Henry, borde i så fall utmönstras från otaliga predikanters bokhyllor, där han ofta
ännu intar en hedersplats! Påståendet att Jesus absolut inte skulle kunna kallas "ängel" vederläggs också uttryckligen av Skriften,
som kallar honom "förbundets ängel" i Mal. 33:1 (1917, Folkbibeln), något som
bibelutläggare från de mest skilda
sammanhang instämmer i. Här räcker det att nämna sådana verk som
SVENSK STUDIEBIBEL av Thoralf Gilbrandt
utgiven på Livets Ords Förlag 1999 (s. 1067) och KRISTEN
DOGMATIK av D. Franz Pieper, utgiven av Pro Veritate, Uppsala 1985 (s. 219).
Man är också allmänt överens om att Jesus är identisk med "HERRENS ängel" (1917, Folkbibeln) eller "Jehovas
ängel" (NV, Åkeson) på sådana ställen som 1 Mos. 16:7-13 och 2 Mos. 3:2-7. Se t ex SVENSK STUDIEBIBEL, s. 76
och 1597 och KRISTEN DOGMATIK, s. 219. Det är bl. a mot denna bakgrund som vissa protestantiska teologer vågat
dra slutsatsen att Jesus är identisk med Mikael, fastän denne kallas "överängeln" (1917)
eller "ärkeängeln"
(Folkbibeln) i Jud. v. 9.
Anledningen till att man varit benägen att tro att Jesus och Mikael är samma person är den ställning som Mikael
faktiskt har enligt Bibeln. Den svenske baptistteologen J. E. Nyström skrev följande i mitten på 1800-talet:
"Den
ställning och det uppdrag som skriften tillägger Michael, äro af den betydenhet, att många tro det med honom syftas
på Messias." (BIBLISK ORDBOK, Stockholm 1868, s 481)
Mikael nämns 5 gånger i Bibeln. (Dan. 10:13,21; 12:1; Jud. v. 9 och Upp. 12:7) Att han kallas "er furste" och "den
store fursten, som står som försvare för dina landsmän" i Dan. 10:21 och 12: I (Folkbibeln) skulle kunna påminna om
profetiorna om Messias. Att Upp. 12:7 nämner "Mikael och hans änglar" (1917, Folkbibeln) skulle också kunna
associera till "Människosonen" som skulle komma "med sina änglar" enligt Matt. 16:27 (1917,
Folkbibeln).
Men håller sådana jämförelser i verkligheten?
Sällskapets skiftande tolkningar av Mikael
Innan vi går närmare in på den frågan kan det vara upplysande att se efter
hur JV har uppfattat Mikael under sin historia. Som redan påpekats fanns inte
upp fattningen att Mikael är Jesus
med från början.
I novembernumret 1879 av ZION'S WATCH TOWER hette det om Kristus: "Hans position kontrasteras mot den
som
människor och änglar har, eftersom han är Herre över båda, då han
har 'all makt i himmel och på jord'. Därför sägs
det: 'Må alla Guds änglar tillbedja honom'; (det måste
inbegripa Mikael, den högste ängeln, följaktligen är Mikael inte
Guds Son) och orsaken är att han 'genom arv, erhållit ett förnämligare
namn de': Mikael eller Gabriel är kanske 'större
namn än Jesus, fastän Jesus är stort i själva sin enkelhet, men Guds Sons officiella karaktär som Frälsare och
Konung är arvet från hans Fader, och det är vida överlägset deras, för det behagade Fadern att
all fullhet skulle bo i
honom." (THE WATCH TOWER REPRINTS, 1919, s 48)
Denna ståndpunkt, att Mikael inte är Jesus, övergavs emellertid
snart. I ZION'S WATCH TOWER, juni 1883
publicerades följande: "Kan det vara så att han som kallas Mikael -
Jehovas förnämsta budbärare- inte var någon
annan än vår Herre i sin föremänskliga tillvaro? Vi erinrar oss att Jesus kallades
'förbundets budbärare' (Mal. 3:1). Förvisso skulle den förnämste budbäraren vara en passande titel åt
honom. Och vi frågar, om han inte var den förnämste budbäraren, vem stod då över honom? ....Ett uttalande i Skriften
kan vid första påseende verka strida mot denna tanke att Jesus och ärkeängeln är identiska. Det är Hebr. 1:13:"Men
till vilka av änglarna har han någonsin sagt: 'Sitt på min högra sida till dess jag gör dina fiender till din fotapall?' Till
ingen av änglarna, svarar vi, utan till honom som står över, är ledare över änglar
- Faderns enfödde .... I Dan. 12:1 berör
profetian Herrens Dag och dess händelser ....Vi drar slutsatsen att denne Store
Furste - Mikael Jehovas budbärare,
inte är någon annan än härlighetens Herre, vars närvaro vi nu förkunnar." (THE WATCH TOWER
REPRINTS,
s 490)
Denna tolkning infördes senare i
andra delen av STUDIER I SKRIFTEN, s 148-152 (1913 års sv. upplaga).
Parallellt med denna nya tanke - att Jesus var identisk med Mikael - förde man fram en fullständigt unik tolkning, som
bara avsåg Mikael enligt Upp. 12:7. I ZION'S WATCH TOWER för december 1881 gjordes det fullständigt groteska
påståendet att Mikael enligt denna text var... PÅVEN!! Man kände fullt förståeligt ett behov av att förklara hur namnet
Mikael skulle kunna "ges till Antikrist." Anledningen sades vara att namnet "Mikael" inte användes bokstavligt i Upp.
12:7 som det gjorde i Dan. 12! (THE WATCH TOWER REPRINTS, s 306) Tolkningen att Mikael i Upp. 12:7
var "påfven" står också att läsa i Sällskapets mycket spridda senare bok DEN FULLBORDADE HEMLIGHETEN, s 260 (sv. uppl. av 1918)
Denna om man så vill dråpliga tolkning övergavs i böckerna Ljus , den kommentar till Upppenbarelseboken som
Sällskapet utgav 1930, skrivna av J.E. Rutherford. Där kunde man läsa följande kommentar till Upp. 12:7: "Det är den
store fursten, Kristus, som börjar kriget mot Satan, och han identifieras i sjunde versen genom namnet Mikael, och
detta i det tydliga uppsåtet att fästa uppmärksamheten på Daniels bekräftande profetia, varigenom vi få två vittnens
vittnesbörd om detta viktiga faktum." (FÖRSTA BOKEN, s 252)
Det är knappast någon överdrift att påstå att JV haft vissa svårigheter att förstå vem Mikael är. Det finns skäl att
begrunda några omständigheter som aldrig fått komma till tals när Sällskapet dragit sina
tolkningsslutsatser.
Välrenommerade bibelforskare har lyft fram bibliska fakta som fullständigt förändrar bilden.
Det är knappast någon
överdrift att påstå att JV haft vissa svårigheter att förstå vem Mikael är.
Det finns skäl att begrunda några omständigheter som aldrig fått komma till
tals när Sällskapet dragit sina tolkningsslutsatser. Välrenommerade
bibelforskare har lyft fram bibliska fakta som fullständigt förändrar bilden.
Omständigheter som inte
passar
Den välkände amerikanske bibelkommentatorn Albert Barnes skrev till Upp. 12:7:
"Mikael. Det har funnits mycket olika uppfattningar om vem Mikael är.
Många protestantiska bibeltolkare har trott att det är Kristus som avses. Skälen
som vanligen framläggs för denna uppfattning, av vilka många är mycket
fantasifulla, återfinns hos Hengstenberg (Die Offenbarung des heiliges
Johannes), 1. 611-622. Hänvisningen till Mikael härleds sannolikt från
Dan. 10:13 och 12:1. På dessa ställen framställs han som Guds folks skyddsängel,
och det är i denna betydelse, som jag tror att texten skall förstås här. Det
finns ingenting i själva namnet, eller de omständigheter som beskrivs, som
visar att det är Kristus som avses. Och om det hade syftat på honom, är det
ofattbart varför han inte beskrivs med sitt eget namn, eller med något av de
vanliga benämningarna som Johannes ger honom. Ärkeängeln Mikael framställs här
som kyrkans övervakare och som kämpande mot Satan för att beskydda den. Jämför
noter till Dan. 10:13. Denna framställning stämmer med de vanliga utsagorna i
Bibeln angående änglarnas ingripande till förmån för kyrkan." (BARNES'
NOTES ON THE NEW TESTAMENT, Grand Rapids, repr. 1980, s. 1661)
Andra kommentarverk som lyft fram iakttagelser som pekar i samma riktning är A
COMMENTARY ON DANIEL av Edward Young, Edinburgh 1978 och COMMENTARY ON THE OLD
TESTAMENT av C.F. Keil och E Delitzsch, Grand Rapids, reps 1982. Den förståelse
av viktiga texter i Daniels bok som framförs här nedan understöds av dessa
framstående bibelutläggare.
Mannen "i linnekläder"
nyckeln till rätt förståelse
Den avgörande pusselbiten i denna diskussion finns i Dan 10:5,6. Denna text
lyder:
"När jag såg upp
fick jag se en man stå där, klädd i linnekläder. Han hade ett bälte av guld
från Ufas kring sina höfter. Hans kropp tycktes vara av krysolit, hans ansikte
var som en blixt, hans ögon som eldsfacklor och hans armar och fötter som glänsande
koppar. Ljudet av hans tal var som ett väldigt dån." (Folkbibeln)
Det
är denne man "klädd i linnekläder" med "ett bälte av guld från
Ufas" kring sina höfter som är huvudpersonen i Daniels bok från och med
kapitel 10. Han nämns uttryckligen också i Dan. 10:16,18 och 12:6,7 och av
allt att döma även i Dan. 8:16. Alla profetior som omtalas från och med Dan.
10:11 till och med Dan. 12:13 uttalas av denne man "klädd i linnekläder;
en himmelsk budbärare! Och här finns avgörandet rörande Mikaels identitet!
Denne man "klädd i linnekläder" är nämligen själv just Guds Son i
en föremänsklig uppenbarelse!
Edward Young observerade: "Beskrivningen ser
emellertid ut att visa att den majestätiske Person som presenteras här inte är
någon annan än Herren Själv. Uppenbarelsen är därför en teofani, en föremänsklig
uppenbarelse av den evige Sonen. Detta bevisas av den påfallande liknande
beskrivningen (Upp. 1:13-15) av den som Johannes ser vandra mitt ibland de sju
gyllene ljusstakarna." (A COMMENTARY ON DANIEL, s. 225)
C.F. Keil och E. Delitzsch gjorde samma iakttagelse.
De skrev att den som Daniel såg "var ingen vanlig änglafurste, utan en
manifestation av Jehova, d v s Logos. Detta förs bortom allt tvivel genom en jämförelse
med Upp. 1:13-15, där den gestalt av Människosonen som Johannes ser gå mitt
bland de sju gyllene ljusstakarna beskrivs som de härliga uppenbarelser som sågs
av Hesekiel och Daniel." (COMMENTARY IN THE OLD TESTAMENT, Vol. 9:3, S 410)
Mikael kan inte vara
Kristus!
Detta får konsekvenser! För mannen i "linnekläder"
talar om Mikael i tredje person i Dan 10:13,21 och 12:1! Han talar om Mikael som
någon annan! Om alltså mannen "klädd i linnekläder" är identisk
med den föremänsklige Jesus kan Mikael inte vara det!
Och nog beskrivs Mikael i Dan. 10:13 på ett sätt som inte
skulle göra Guds enfödde Son rättvisa. Mikael kallas där "en av de förnämsta
furstarna" (1917, Folkbibeln). Så kan en änglafurste bland andra korrekt
beskrivas, men absolut inte den person genom vilken alla dessa andefurstar
skapats! (Kol. 1:16) Edward Young avvisade också Calvins identifiering av
Mikael med Kristus och framhöll att Mikael i stället är "Kristi
representant". (s 255)
Det finns mer som visar detta! I Jud. v. 9 sägs att Mikael
inte "vågade" uttala någon smädande dom över djävulen när han
tvistade med denne om Moses kropp. (Folkbibeln) Att säga att detta gällde
Kristus skulle återigen vara att förringa Guds Son! T o m när han var på
jorden uttalade sig Jesus kraftfullt mot djävulen. I Matt. 4:10 befallde han:
"Gå bort, Satan" (1917, FOLKBIBELN) Att Mikael inte "vågade"
uttala
någon smädande dom över djävulen visar klart att han är en person med avsevärt
mindre myndighet än Guds Son!
"Ärkeängelns röst"
i i Tess. 4:16
Ett av JVs argument för att Mikael
är Jesus är hämtat från 1 Tess. 4:16: "I Första Thessalonikerna 4:16
(1981) beskrivs Jesu Kristi befallning
att uppståndelsen skall börja som
ärkeängelns röst', och i Judas, vers
9, sägs det att ärkeängeln är Mikael.
Skulle det vara lämpligt att likna Jesu
befallande rop vid ropet från någon
annan med mindre myndighet? Ärkeängeln Mikael måste därför rimligen
vara Jesus Kristus." (RESONERA MED
HJÄLP AV SKRIFTERNA, s. 197)
Men detta är en förhastad slutsats.
Ordet "överängel" saknar artikel i
grekiskan. En ordagrann översättning lyder därför: "ty herren sjelf
skall vid kommandorop, vid öfverängels rop och vid Guds basun stiga
ned från himmelen, och de döda i
Kristus skola uppstå först." (WALDENSTRÖMS översättning. Stockholm
1894). Texten skall utan tvekan förstås så som den återges i Folkbibeln:
"Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då
skall Herren själv stiga ner från himlen."
Här identifieras inte Kristus med
ärkeängeln! Eftersom Jesus själv
sade att han vid sin ankomst skulle
ha sällskap med änglar som han
skulle "sända ut"(Matt.13:41; 24:31,
1917, Folkbibeln), är det knappast anmärkningsvärt om han låter
"en
ärkeängel" ropa ut den stora händelsen. 1 Tess 4:16 bevisar därför inte
att Jesus är Mikael!
Vi avslutar denna studie med ett
längre citat från THE APOCALYPSE av
den lutherske prästen J.A. Seiss
(GRAND RAPIDS, repr.1981). Seiss
gjorde följande kommentarer till
Upp. 12:7:
"Vem är då Mikael? Många svarar Herren Jesus Kristus och påstår
att det skulle motsäga den dignitet
och de privilegier som Kristus har att
tillskriva allt som inbegrips här en
blott och bar ängel, hur upphöjd denne ängel än månde vara.
Fastän Herren Jesus har sina änglar, bevisar det på inget sätt att en
ärkeängel inte också kan ha änglar.
Satan har sina änglar, så varför skulle
inte Mikael också kunna ha det?
Den ängel som kommunicerade
med Daniel kallar Mikael 'en av de
förnämsta furstarna', vilket förutsätter existensen av andra med liknande
ställning. (Dan 10:13 ). Han talar om
Mikael som 'stöder honom' och inte
att han stöder Mikael, som uttryckssättet skulle vara om Mikael vore
densamme som Guds Son.
Vadhelst som görs av ett ombud
görs av uppdragsgivaren. Och att
Kristus har utsett änglar att betjäna
dem som skall ärva frälsning och till
att ha sådan del i den stora administrationen som lämpligen kan tilldelas
dem, det är en del av Skriftens klara
undervisning.
Mikael är åtskild från den Gudomlige Sonen i Daniels bok. Den general som genomför ett fälttåg till
seger är inte av det skälet den kung
som resultatet från den framgången
tillhör.
'Ärkeängeln Mikael' disputerade
i frågan gällande `Moses kropp'
(Jud. v. 9) , men det sägs där om
honom att 'han inte vågade fälla
någon klandrande dom mot djävulen...' Detta visar en klar skillnad
mellan Mikael och Herren. Jesus
kunde säga: 'Se till att komma bakom mig, Satan', men Mikael vågade
inte tala så. Bibeln talar förvisso rikligen om Jehovas ängel, som helt klart
inte är någon annan än Guds enfödde
Son. Men det finns inga bevis för att
denne Jehova-ängel någonsin
kallas Mikael." (s 305,306)
Rud Persson, Ljungbyhed
|
|