JESU SISTA MÅLTID - DEN 14
ELLER 15 NISAN? Del 1
Sällskapet Vakttornet har alltid hävdat att Jesus dog
den 14 Nisan enligt den judiska kalendern, och att denna dag var den enda
som kunde komma i fråga, eftersom Jesus skulle vara det motbildliga
påskalammet. Det förebildliga påskalammet skulle slaktas
"vid aftontiden" den 14 Nisan. (2 Mos. 12:6, 1917) Sällskapets
uppslagsbok Insight on the Scriptures (1988) talar om "att exakt uppfylla
tidsaspekten hos förebilden". (Vol. II, s. 581) Se också
Zion'.s Watch Tower, April 1880(= Watch Tower Reprints, s. 94) och Vakttornet
15 feb. 1945, s. 57.
Judarna räknade dygnet från solnedgång till solnedgång
och Sällskapet har alltid menat att påskalammet slaktades "vid
solnedgången, när den 14 Nisan började". (Vakttornet
15 feb. 1974, s. 91) På så sätt kunde slakten och den
efterföljande påskalammsmåltiden äga rum på
samma datum, den 14 Nisan. Man lär i konsekvens med detta att lärjungarna
förberedde påskalammet på samma dag som Jesus åt
sin sista påskmåltid med dem, instiftade nattvarden, greps,
förhördes, led och dog.
På denna punkt är man i polemik mcd judarna. Vaktornet 15 feb
1990 förklarar (s 14): "Nutida judar håller fast vid den
rabbinska uppfattningen att lammet skulle slaktas nära slutet av den
14 nisan, mellan den tid då solen börjar gå ner (omkring
klockan 15) och den verkliga solnedgången, och därför firar
de sin 'seder' efter solnedgången, när den 15 nisan har börjat.
-Markus 1:32." Vakttornet 15 feb. 1974, s 91 slog fast: "I
överensstämmelse med traditionen äter judarna i vår
tid påskmåltidcn den 15 Nisan, men denna sedvänja har
inget stöd i den Heliga skrift."
Medan Sällskapet påstår att påskalammet slaktades
i början av den 14 Nisan menar judarna att det slaktades i slutet
av den 14 Nisan. Skulle den judiska uppfattningen vara riktig måste
Jesus ha ätit sin sista påskmåltid den 15 Nisan, då
han i så fall också måste ha dött.
Sällskapet är väl medvetet om dessa konsekvenscr. I artikeln
"Är tidpunkten för firandet av den judiska påsken
viktig för de kristna?" i Vakttornet 15 feb. 1974 förklarade
man att tidpunkten för påsken är avgörande för
"när åminnelsen av Jesu död bör firas" och
att det är "viktigt" att fastställa "när
påsken hölls" (s. 91).
JVs ledning menar sig ha stöd för sin uppfattning hos den forntida
judiska trosgruppen haraiterna och hos nutidens samariter. (Vakttornet
15 feb. 1990, s. 14) Men stöder karaiterna och samariterna verkligen
Sällskapets anspråk att påskalammet skulle slaktas i början
av den 14 Nisan och ätas samma dag? Hur uppfattadc judarna på
Jesu tid denna fråga? Hur uppfattas saken i NT? Hur skall uttrycket
"vid aftontiden" (1917) eller "mellan dc två kvällarna"
(NV) i samband med påsken förstås? Kastar tidpunkten för
den första påsken och uttåget ur Egypten ljus över
dessa frågor?
Vi kommer att belysa dessa frågor i några artiklar i Informationer,
mcd början i detta nummer. Eftersom tidpunkten för den sista
påsken i Jesu liv också har tagits upp av bibelkritiker kommer
vi att presentera en lösning av den påstådda motsägelsen
mellan å ena sidan Johannes evangelium och å andra sidan Matteus,
Markus och Lukas cvangelieskildringar. Vi avslutar serien med att redogöra
för den historiska bakgrunden till det årliga firandet av "åminnelsen"
bland JV och för hur detta förhåller sig till nattvardsfirandct
under de första århundradena.
Måste Jesus dö den 14
Nisan för att kunna vara påskalammet?
När Sällskapet talar om att "exakt uppfylla tidsaspekten
hos förebilden" (Insight II, s. 581) glömmer man att texten
inte bara talar om den 14 Nisan utan också om "aftontiden",
eller som Nya Världens översättning ordagrant översätter
texten, "mellan de två kvällarna". Enligt deras egen
definition avses med detta uttryck "skymningsperioden, från
solnedgången (som inleder den 14 Nisan) tills det blir helt mörkt".
(Vakttornet 15 feb. 1990, s 14) MEN JESUS DOG INTE VID SOLNEDGÅNGEN!
Sällskapet delar den allmänna uppfattningen, som har stöd
i bibeltexten, att Jesus dog "omkring klockan 3 på eftermiddagen".
(Insight II, s. 58)
HÄR ÄR ALLTSÅ ODISKUTABELT NÅGOT
SOM INTE STÄMMER !
Uppenbarligen måste Sällskapet släppa en del av "tidsaspekten
hos förebilden". Och då måste man ställa frågan:
Om tidpunkten på dagen inte måste stämma, varför
måste då själva dagen stämma exakt?
Frågan om Jesus måste dö exakt den 14 Nisan för att
kunna vara det motbildliga påskalammet besvaras fullständigt
om vi gör en jämförelse med en annan förebild. Enligt
lagen skulle man på den årliga försoningsdagen, den 10
Tishri, offra en tjur och två bockar till syndoffer. (3 Mos. 16:1-34)
I Hebreerbrevet förklaras att dessa tjurar och bockar förebildade
Kristus. (Hebr. 9:7, 12-14, 24-26; 10:3, 4) Den 10 Tishri inföll i
september eller oktober, omkring ett halvår senare än påsken!
Hur blir det med "tidsaspekten hos förebilden" här?
Den upplöses eller försvinner annars måste ju Kristus ha
dött i september eller oktober! Vi tvingas alltså att konstatera
att förebilder har sina begränsningar.
Jesus måste inte dö den 10 Tishri för att kunna vara den
motbildliga syndoffertjuren och de två syndofferbockarna. Lika lite
behövdc han dö exakt den 14 Nisan för att vara det motbildliga
påskalammet. NT sägcr att "vårt påskalamm,
Kristus, är slaktat" (1 Kor. 5:7, NT 81) men säger ingenstans
att detta skedde den 14 Nisan.
Karaiterna ställda i oriktig
dager
När JVs ledning senast slog fast att uttrycket "mellan de två
kvällarna" i 2 Mos. 12:6 (NV) syftade på skymningsperioden
från solnedgången "som inleder den 14 Nisan" tills
del blir helt mörkt påstod man: "De forntida judiska karaiterna
förstod saken så, och samaritcrna förstår det fortfarande
så". (Vakttornet 15 feb. 1990, s. 14)
MEN NEJ! Karaiterna förstod INTE saken så. Boken Karaite Anthology
(Yale Judaica Series, Vol. VII, New Haven 1980) ger en omfattande beskrivning
av påsken som karaiterna uppfattade den. Originalet till den anförda
texten är från 1434 v.t. Det sägs uttryckligen att tidpunkten
för påskoffret är "kvällen till den 15 Nisan".
Det heter vidare: "Tiden anses vara en del av 2 dagar: av den vanliga
dagen, som är den fjortonde Nisan, som nämnts ovan, och av den
lagenliga ('legal') dagen, som är den femtonde". (Karaite
Anthology, s. 199)
Fastän karaiterna tog fasta på skymningen vid solnedgången
gjorde de det ett helt dygn senare än Sällskapet fick
det att se ut. För karaiterna var det skarven mellan den 14 och 15
som var aktuell, inte skarven mellan den 13 och 14, som JVs ledning önskar
se det!
Samariterna äter påskalammet
den 15 Nisan, inte den 14
Sällskapets hänvisning till samariterna håller inte heller.
McClintock och Strong, auktoriteter som med förkärlek citeras
av JVs ledning, säger att tiden för firandet av påsken
hos samariterna "är den femtonde dagen i deras månad Nisan".
Det heter vidare i deras berömda verk:
"Tidigt på morgonen på den fjortonde dagen samlas
hela församlingen med få undantag, lämnar sina bostäder
i staden och klättrar upp på berget. Uppe på toppen, Framför
ruinerna av deras gamla tempel, slår de upp sina tält i en cirkel....
Vid solnedgången slaktas lammen av fem eller sex unga män klädda
i blå dräkter.... Lammen sätts nu på spett och sänks
ner i ugnen.... Vid midnatt tas lammen upp och då börjar påskfirandet."—Se
Cyclopedia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature
av John McClintock och James Strong, saker Reprint 1981, Vol. IX, s. 305.
Samma information ges i boken Passover - Its History and Traditions
av Theodor Herzl Gaster (Ncw York 1949). Kapitlet "Den samaritanska
påsken" säger att datumet för påskoffret är
"dcn femtonde dagen i månaden" (s. 78). På "den
fjortonde dagen" avlägsnar man all jäst och tvättar
alla kärl. "På den dagen äter man inget som helst
bröd, varken syrat eller osyrat, i enlighet mcd en tradition som förts
vidare från forntidcn." (s. 78) "Vid början av den
tionde timmcn går översteprästen till den plats där
ugnen finns." (s. 79) ''En halvtimme före solnedgången
kommcr så medlemmarna med stora glädjeyttringar och med pompa."
(s. 79) "Slakten äger rum vid skymningen." (s. 81 )
Observera att "den tionde timmen'' gäller den 14 Nisan, som inom
kort tar slut och övergår i den 15 Nisan! Sällskapets tolkning
förutsätter att det ägde rum i slutet av den 13 Nisan, som
vid solnedgången övergår i den 14 Nisan.
En forskare som på ort och ställe studerat samariternas påskfirande
på berget Gerissim i Palestina är den genomlärdc tyske
teologcn Joachim Jeremias. År 1932 publicerade han en omfattande
studie betitlad Die Passahfeier der Samaritaner. Ingen har varit
mer kvalificerad att yttra sig om samariternas påskalammsmåltid
än professor Jeremias. Han är inte nådig i sitt omdöme
om personer som påstår att samariterna äter påskalammet
den 14 Nisan. I sin senare bok The Eucharistic Words of Jesus,
Philadelphia 1986, kallar han dem för "dilettanter". Deras
påståenden "är fabler", slår han fast.
(s. 16, not 3)
Samariterna slaktar förvisso sina påskalamm i skymningen, men
ett dygn senare än Sällskapet framställer det, vid slutet
av den 14 Nisan, så att den efterföljande måltiden infaller
under det nya dygnet, den 15 Nisan. Samariterna är alltså ett
parallellfall till karaiterna, och båda dessa grupper vittnar starkt
emot Sällskapets publiceradc förståelse.
Så stor vikt fäster JVs ledning vid samariternas uppfattning
att man citerar följande omdöme från boken The Origin
of the Seder av B. M Bokser (University of California Press, 1984),
s. 21: "Somliga forskare har menat att den samaritiska religionen
kan vara mycket lik den bibliska religionen, innan den kom att formas om
av rabbinsk judaism." (Vakttornet 15 feb. 1990, s. 14) Någon
större skillnad vad gäller tidpunkten för påsken finns
dock inte mellan samariterna och rabbinernas judendom. Samariterna stöder
inte Sällskapet i denna fråga utan den rabbinska judendomen.
Efterföljande artiklar kommer att ta ställning till frågan
om samariternas uppfattning om tiden för påsken överensstämmer
med "den bibliska religionen".
Tillbaka till hemsida