VEM ÄR "NORDLANDSKONUNGEN"?
Ännu en av Sällskapet Vakttornets otaliga profetiska
tolkningar är nu färdig för skräpkorgen. Återigen
har händelseutvecklingen gått stick i stäv med förutsägelsen.
Det 11:e kapitlet i Daniels bok ger en profetisk beskrivning av de persiska
och hellenistiska kungarna från Daniels tid fram till Antiokus
IV Epifanes, som regerade i Syrien åren 175-164 f Kr. Fr
o m vers 5 skildras striderna mellan kungarna i Syrien och Egypten. Då
dessa länder låg norr och söder om Palestina kallas de
i profetian för kungarna i "norr" och "söder"
("Nordlandet" och "Söderlandet", SKB 1917). Mest
utrymme ägnas åt Antiokus IV, den grymmaste och av judarna mest
föraktade av de syriska kungarna, inte minst på grund av hans
självförgudning och hans vanhelgande av judarnas tempel år
167 f Kr. Beskrivningen av hans verksamhet i verserna 21-39 är så
detaljerad och exakt att kommentatorer ofta förnekar att profetian
skrevs i förväg på 500-talet f Kr. Man hävdar i stället
att berättelsen är ett "fromt bedrägeri" framställt
av en okänd jude på 160-talet f Kr (en uppfattning vi absolut
inte kan godta).
"NORDLANDSKONUNGEN" I
VAKTTORNETS TOLKNINGAR
I likhet med andra apokalyptiska rörelser domineras Sällskapet Vakttornet av behovet att applicera olika profetior i bibeln på vår tids händelser. Profetian i Daniel 11 är inget undantag.För att tänja ut den fram tlll våra dagar påstår man att "profetian efter vers 19 tar ett skutt" på 200 år fram till kejsarna Augustus och Tiberius (30 f Kr -37 e Kr). (Se Vakttornet, 1/7-87, s. 12) I vers 25 låter man profetian ta ännu ett "skutt" på drygt 200 år fram till kejsar Aurelianus (270-275 e Kr) Efter ett sista "skutt" på 1600 år i vers 26 är man så framme i modern tid. (Se boken "Må din vilja ske på jorden", sv. 1962, sid. 246-274) Genom detta fenomenala "trestegshopp" på 2000 år genom världshistorien lyckas Sällskapet Vakttornet fullständigt trolla bort den person som halva profetian handlar om, Antiokus IV Epifanes. Det finns ingenting i texten i verserna 21-39 som tyder på att "Nordlandskonungen" växlar identitet. De historiska "skutten" är därför helt obefogade.
NAPOLEON SOM "KONUNGEN I
NORDLANDET"
Metoden att tänja ut profetian genom sådana
historiska "skutt" är långtifrån ny. Många
uttolkare tiderna igenom har gjort likadant för att få uppfyllelsen
att kulminera i deras egen tid. På 1800-talet var det vanligt att
låta profetian kulminera med Napoleon Bonaparte som "konungen
i Nordlandet".
Pastor Russell övertog denna tolkning. I Studier i Skriften, del
3, (först utgiven 1891) tillämpar han verserna 29, 30 och 35-45
på Napoleon. När det i Dan. 11:40 förutsägs att konungen
i Nordlandet "på ändens tid" skulle drabba samman
med konungen i Söderlandet och "falla in i främmande länder
och svämma över och utbreda sig", tolkas detta som "Napoleons
infall i Egypten" åren 1798-1799. (Sid. 38) "'Ändens
tid', en period af ett hundra femton (115) år, från år
1799 e K. till och med år 1914 e.K. är särskildt angifven
i skriften", hävdar Russell på sidan 15 i samma verk.
Samma tolkning av Dan. 11 gavs fortfarande år 1927 i boken Skapelsen, där vi läser att Napoleons "fälttåg är kort men tydligt beskrivet i profetian, verserna 40-44, och då den uppfylldes år 1799 utmärker detta, enligt profetens egna ord, början på 'ändens tid'." (Sid. 314 i 1929 års svenska upplaga)
NAZI-TYSKLAND SOM "NORDLANDSKONUNGEN"
Men när världen vägrade att gå under,
trots att "ändens tid" för den både hade kommit
och gått, blev det dags för en "uppdatering" av profetian.
Under 1930-talet slopades året 1799 helt och hållet och slutåret
1914 gjordes om till begynnelseåret för "ändens
tid".
I en ny tolkning av Dan. 11 som publicerades 1941 förklarade Vakttornets
president domare Rutherford: "Jehova har uppenbarat för sitt
folk, att 'ändens tid' började år 1914". Nordlandskonungen
tolkades nu som axelmakterna med Nazi-Tyskland i spetsen. Om profetian
i Dan. 11:40-45 skrev han att "dess uppfyllelse särskilt hör
samman med den tid som började på sommaren 1939 och fortfar
därefter". "I ljuset av den ofelbara gudomliga profetian",
skrev Rutherford, står det klart att axelmakterna skall gå
segrande ur världskriget och att "det allsvåldiga. egenmäktiga
styrelsesättet kommer att överflygla alla jordens nationer i
en mycket nära framtid". Dessa totalitära riken skulle därpå
organisera sig i ett gemensamt angrepp på Jehovas Vittnen, vilket
skulle bli upptakten till Guds ingripande och "striden vid Harmageddon".
(Vakttornet 15/3-42, sid. 15, 83, 90; jfr boken The New World, 1942,
sid. 324, 339, 343, 344)
Sällan har väl en profetia så snabbt kullkastats av den
historiska verkligheten. 1945 besegrades de totalitära axelmakterna
av de allierade och kriget tog slut. Tolkningen av Dan. 11 behövde
revideras på nytt.
KOMMUNISTBLOCKET SOM "NORDLANDSKONUNGEN"
Den nya tolkningen presenterades 1958 i boken "Må din vilja ske på jorden" sv. 1962). Att axelmakterna krossades 1945 innebar inte slutet för "Nordlandskonungen", förklarade man. Han hade bara bytt skepnad och blivit kommunist! (Sid. 288) Profetian i Dan. 11:36-45 tolkades nu som kommunistblocket sedan 1945. "Söderlandskonungen" var då förstås det kapitalistiska västblocket.
Ur boken "Må din vilja ske på jorden". Nordlandskonungen
är här kommunistblocket
Profetian att "Nordlandskonungen" skulle "svämma över
och utbreda sig" gick utmärkt att flytta över på östblocket:
"Han har lyckats bringa en tredjedel av Jorden under kommunistiskt
styrelseskick", påpekade man (sid. 289). Och orden om Antiokus
IV:s självförgudning i Dan 11:36 - att han "skall upphöja
sig och förhäva sig över allt vad Gud är" - föreföll
nu vara en beskrivning av kommunismens ateistiska ståndpunkt.
Förutsägelsen i Dan. 11:40 att de båda "konungarna"
skulle drabba samman "på ändens tid" kunde förstås
inte längre tillämpas på krigsutbrotten 1914 eller 1939.
Denna kraftmätning förlades nu i stället till "ändens
tid vid Harmageddon", då de båda maktblocken skulle få
"tillfälle att prova och bruka sina fruktansvärda, dödliga
vapen av alla slag mot varandra". (Sid. 295) Denna tolkning innebar
att man nu hade fått två "ändens tid" i stället
för en. Medan man fortfarande måste låta "ändens
tid" på andra ställen i Daniels bok (8-17,19) - till
och med inom samma profetia ( 12:4) - börja år 1914, tolkades
uttrycket "ändens tid" i Dan. 11:40 som"'ändens
tid' ... för 'konungen i Nordlandet' i Harmageddonstriden"! (Sid.
285: jfr Vakttornet 1/7-87, sid. 13) Hur detta kunde gå ihop
förklarades inte.
I 30 år har Sällskapet Vakttornet använt denna tolkning för att bygga upp förväntningarna hos Vittnena om att slutet har stått för dörren. 1984 förklarade man t o m att den slutliga "sammandrabbningen" redan höll på att inledas. Sällskapet meddelade: "'Kungen i Söderlandet' håller nu på att 'drabba samman' med sin politiske rival, även militärt. (Daniel 11:40)." (Vakttornet, 1/8-84,sid. 27)
Men det apokalyptiska scenario man gång på gång utmålade och försökte frammana behagade inte utspela sig. Ridån for slutakten vägrade att gå upp. Och vad värre var: Utvecklingen gick stick i stäv mot den förutsagda!
På kort tid har vi sett Berlinmuren falla och öststaterna frigöra sig från kommunistisk diktatur. Och för några år sedan har vi fått bevittna kommunistsystemets kollaps i själva Sovjetunionen. På bara några veckor var det väldiga Sovjetimperiet upplöst i en rad fria stater. Kyrkorna har återfått sin frihet i land efter land. Den 27 mars 1991 blev även Jehovas Vittnen lagligen erkända och inregistrerade i Sovjetunionen - som den första av de religiösa grupper som tidigare inte fick verka fritt!
Hur går det nu med Vakttornets profetior om att "Nordlandskonungen" i det kommunistiska östblockets skepnad skall drabba samman i en våldsam militär uppgörelse med västblocket, ställa sig i spetsen för ett angrepp på världens religioner, inbegripet Jehovas Vittnen, och slutligen gå sin undergång till mötes i "striden vid Harmageddon"? Dessa profetior har alla slagit fel. Några sådana angrepp från kommunistblockets sida är inte att vänta. Varför inte? Därför att det inte finns något kommunistblock! Det är borta. Det existerar inte längre.