Stefan
Einhorn: En dold Gud
Stefan Einhorn är professor i molekylär onkologi vid Karolinska
institutet. Han har skrivit en mycket intressant bok som heter En dold Gud.
Han berättar här om hur tanken på en dold och i princip obeskrivlig Gud,
framträder i världens stora religioner. Denna Gud är skaparen och upprätthållaren
av världsalltet. Boken är uppdelad i 5 delar; först en mer allmänt hållen inledning som handlar allmänt om Gud och religioner. Olika
gudsuppfattningar Einhorn
konstaterar här att det inom de flesta religioner ofta ryms flera
gudsuppfattningar. Man kan parallellt finna beskrivningar om Gud som en mer
eller mindre passiv och opersonlig dold kraft, eller som en skapare av
världsalltet, en allvetande och allsmäktig domare, en personlig
följeslagare eller en gudomlig människa. Han anger som ett exempel ur bibeln på en dold gud bl.a Apostlagärningarna 17:23, där det sägs: “När jag har gått omkring och sett på era gudabilder har jag nämligen också upptäckt ett altare med inskriften: Åt en okänd gud. Det som ni alltså dyrkar utan att känna till, det är vad jag förkunnar för er.”
|
Monoteismens dolda Gud Andra
delen handlar
om monoteismens
dolda Gud. Med monoteismen menar Einhorn,
judendomen, kristendomen och islam. Han berättar främst om dessa religioners
mystiska yttringar. Inom judisk mystik,
berättar Einhorn,
tror man på en dold gud, som kallas En-Sof,
vilket ungefär betyder “det Ändlösa”. Han ger sig främst tillkänna
genom 10 utstrålningar. Den högsta utstrålningen fungerar som bibelns
skapargud, vilken återfinns i bibelns första kapitel. På detta
sätt har man kunnat hålla sig kvar inom monoteismens ramar. Den lägsta
av de 10 utstrålningarna kommer till uttryck i den verklighet som vi ser runt
omkring oss. Inom kristen mystik
tar Einhorn upp en del från bl.a Mäster Eckehart, som kallar den dolde guden för
den Tysta Urgrunden eller Gudomen. Ur denna urgrund kommer så den
treeniga guden. Den av Eckehart beskrivna Gudomen är bortom alla beskrivningar
och begrepp. Det finns inga ord eller symboler, inte ens religiösa, som kan
uttrycka denna verklighet. I denna urgrund upptäcker man alltings enhet; att
allt är ett. I människan ryms hela universum. Eckehart menar att alla aspekter
av det gudomliga finns i varje människas själ. Einhorn tar
i denna avdelning också upp tankar från andra mystiker, samt från bibeln. Från islam
berättar Einhorn bl.a om sufismen,
där man menar att Gud endast kan beskrivas med hjälp av liknelser och
symboler. På detta sätt beskrivs Allah som “alltings första orsak”, “en
fördold skatt”, “ljuset”, “den sanna verkligheten” etc. Det gudomliga
finns överallt, och allting i universum, inkl allt
som lever, är ett med Gud som är fullkomlig. Österländska religioner Tredje delen handlar om de österländska religionerna, hinduismen, buddismen, daoismen samt konfucianismen. Hinduismen
har många gudar. Fem gudabeteckningar intar en särställning: Krishna, Vishnu,
Shiva, Bhagavan och Brahma. Hinduen ser de olika gudarna som försök att återberätta
en verklighet som är bortom alla ord. I denna “verkliga” verklighet råder
enhet och där finns följaktligen bara en enda Gud, oberoende av vilket namn
denne bär. Det står i Vedaskrifterna: “Verkligheten är En. De vise nämner
den med många namn.” Buddhismen,
berättar Einhorn, brukar ibland betraktas som en ateistisk religion, men ändå
dyker ordet “gud” och liknande begrepp upp i flera sammanhang. Inom
buddhismen finner man begreppet Nirvana, som beskriver ett tillstånd då
alla band med världen är avklippta. Men Buddha ger ingen förklaring av vad
Nirvana egentligen är. Det kan ibland beskrivas som “tomhet” eller
“intet”, därför att vi med våra begränsade intellekt inte kan tänka oss
det som åsyftas och vårt språk saknar dessutom ord för detta. Det kan också
beskrivas som “enhet” eller i form av negationer, som i andra mystiska
yttringar. Vad Buddha gjorde var att peka ut en väg för den
individuella människans sökande, vilket är den enda möjligheten till insikt.
Huruvida Nirvana är detsamma som den dolda Gud som beskrivs i hinduismen och de
monoteistiska religionerna, menar Einhorn, kan vi dock inte säkert veta,
eftersom Buddha tiger. Men det kan kanske vara så. Den s.k
filosofiska daoismen
är en mystisk religion i begreppets djupaste mening. Begreppet “dao” kan
egentligen inte definieras eller beskrivas, men man använder ofta översättningen
“vägen”, vilket understryker att religionen vill ge människan
metodbeskrivningar i stället för dogmatiska sanningar. Dao finns överallt, är
bortom tiden, men är även formlös och fullständigt dold. Inga ord kan
beskriva Dao: “Den som vet talar ej. Den som talar vet ej.” (Ur
Daodejing) Samma uttryck för en kosmisk ordning, “dao”, används även inom konfucianismen, men har inte exakt samma betydelse. Enligt konfucianismen kan dao exempelvis syfta på individens rättfärdiga “väg”. Men liksom daoismen definierar inte Konfucius begreppet, och även om “dao” inte ter sig lika mystiskt som inom daoismen, så finns det utrymme för tolkningar.
Fjärde
delen handlar
om vetenskapen och Gud, där han ger synpunkter utifrån modern fysik och
kosmologi samt biologi. Det finns också ett avsnitt som ställer
frågan huruvida Gud finns i vårt medvetandes inre. I avsnittet
om Gud och den moderna fysiken tar Einhorn upp bl.a de speciella
“begynnelsevillkor”, dvs de speciella förhållanden som existerade vid det
första ögonblicket av universums skapelse. Han utgår då ifrån den idag allmänt
accepterade s.k “big bang”-modellen. Han nämner
några exempel från fysikern Stephen Hawking. T.ex: “Om
universums täthet hade varit en miljondels miljondel större eller mindre än
vad som är fallet, så hade universum antingen kollapsat inom 10 år eller förblivit
helt tomt.” “Om
universum under hela sin utveckling hade utvidgat sig bara aningen fortare eller
långsammare, så hade hela universum kollapsat. Blott 0,000000000000001 % långsammare
utvidgningstakt hade inte fungerat och vi hade därmed idag varit utan universum.”
(citat ur boken) Einhorn
menar att det är häpnadsväckande att just dessa förutsättningar rådde vid
bildandet av universum och att fysikens lagar är så anpassade för att uppehålla
det. Han påstår också att det finns lika mycket positiv energi/materia som
det finns negativ energi/materia i universum. (Detta är dock i och för sig
fortfarande omstritt bland fysiker) Summan skulle då bli exakt 0. Einhorn menar
utifrån detta att den religiösa tesen att världen skapades ur intet, då förefaller
få sin bekräftelse av vetenskapen. Han berättar,
i avsnittet om biologi, också om sinnrika biologiska principer som skapar förutsättningar
för liv. Han menar också att de nuvarande kunskapsluckorna inte behöver
fyllas med Gud och mystik eftersom de flesta frågor kommer att finna sitt svar
inom vetenskapen. Einhorn tar
också upp frågan om Gud som något som finns i vårt medvetande contra en Gud
som en objektiv verklighet. Han menar att “den
subjektiva existensen av en gudsbild i människans medvetande är ett faktum”
och att psykologin entydigt hävdar att “Gud i psykologiskt hänseende är
en realitet och kanske t o m en nödvändighet” för att vi som människor
skall kunna leva våra liv. Men frågan kvarstår om Gud verkligen existerar
oberoende av vårt psyke, som en objektiv kraft som påverkar vår tillvaro? Einhorn säger att det starkaste vetenskapliga argumentet för att en oförklarad kraft har verkat i universum är att den värld vi lever i uppfyller just de förutsättningar som krävs för att liv skall vara möjligt. Gud
som förklaringsmodell I den femte
delen som har samma titel som boken, så lägger
Einhorn fram argument för och emot Guds existens. Han talar också om att söka
en dold Gud, samt ställer sig frågan vad Gud egentligen är för något. I sista
avsnittet gör Einhorn en kort sammanfattning, där han bl.a konstaterar att “vetenskapens
landvinningar varken har bevisat eller motbevisat existensen av en dold Gud.
Vetenskapen kan inte och kommer kanske aldrig att kunna ge oss alla svaren.” Han
konstaterar också att det handlar om två möjliga förklaringsmodeller: “Antingen
är Gud en biokemisk process i människohjärnan, med funktionen att skydda
intellektet mot upplevelser av meningslöshet och otrygghet; känslor som ur ett
evolutionärt perspektiv hade kunnat orsakat människosläktets undergång.
Eller så finns det en Gud.” Slutligen kan sägas att den här boken är mycket läsvärd, vare sig man är gudstroende i någon mening, agnostiker eller ateist. Boken kan också fungera som en utmärkt startpunkt för den som söker svar på frågan om det finns en Gud. Det finns också en litteraturförteckning till varje avsnitt i boken, där man kanske kan finna något för vidare studier.
|
Leslie
Wiklander, Partille
Hem