av Rud Persson
Hur
skulle du reagera om ortens polis plötsligt frågade dig om du blivit medlem i
Röda Korset? Vad skulle du säga om polisen flera månader senare ringde dig för
att meddela att två polismän önskade komma hem till dig för att få svar på
frågor angående ditt medlemskap i Röda Korset? Hur skulle du reagera om du fick
reda på att dina svar på de frågorna skulle rapporteras vidare till rikspolisen?
Vad skulle du säga om du också fick reda på att rikspolisen inte gav sig
personligen till känna ens för de lokala poliserna utan kommunicerade med dessa
enbart med hjälp av en kod och en stämpel? Hur skulle du reagera om du senare
också fick veta att man inte bara sänt dina svar på frågorna vidare utan också
sänt en särskild skrivelse om ärendet med en värdering av dig som person
samtidigt som man överlämnade ”denna sak för
vidare åtgärder”? Vad skulle du säga om du under lång tid skulle gå och
vänta på vad rikspolisen skulle besluta angående ditt medlemskap i Röda Korset?
Du skulle utan tvekan säga
att du i så fall levde i en fasansfull polisstat, ett samhälle skrämmande likt
det som tidigare fanns bakom järnridån och på pricken likt det som George
Orwell beskrev i boken 1984 och Franz Kafka skrev om i boken Processen.
Jag har varit med i ett
sådant samhälle och upplevt exakt det som beskrivits ovan! Det skedde i ett
samhälle i samhället, i vad som gör anspråk på att vara en kristen världsrörelse.
Det handlar om Jehovas Vittnen! Det jag skall skildra här kan te sig så
overkligt att en del skulle kunna tro att det omöjligen kan ha hänt. Därför
publicerar jag samtidigt två brev från JVs svenska avdelningskontor till de
äldste i JVs församling i Perstorp, brev som till fullo bekräftar det jag
skriver. Fastän dessa brev var avsedda att förbli hemliga lyckades jag få
kopior av dem, och en advokat jag konsulterade bekräftade att jag hade rätt att
publicera dem.
När jag drabbades av
trakasserierna om Röda Korset hade jag varit med i JV i mer än 25 år. Jag hade
forskat mycket i JVs lärosystem och historia och kände väl till vad som var
tillåtet och inte tillåtet. Under min forskning om rörelsen hade jag stött på
mycket korruption, men jag hade aldrig själv blivit utsatt för någon
orättfärdig behandling. Nu fick jag emellertid ett tillfälle att studera JVs
organisation på verkligt nära håll. Det jag då fick se var ett iskallt
järnmaskineri, totalt utblottat på kärlek och kristen förståelse.
Jag hade sannerligen inte
förväntat dessa trakasserier. Att JV ofta hade en negativ syn på humanitär
hjälp var ingenting jag behövde fästa mig vid. Något förbud att vara medlem i
hjälporganisationer fanns inte publicerad i JVs litteratur. Tvärtom hade redan
Charles T. Russell skrivit att hjälp ”till Röda Korset förvisso inte skulle
komma i konflikt med någons känsliga samvete”. (The Watch Tower, Nov. 15,
1915; The Watchtower Reprints, 1919, s 5805) Min egen mor, som var ett
lojalt JV, hade haft nytta av Röda Korsets invalidhjälp sedan hon blivit
permanent sjuk. Det hade också gjorts anordningar för henne på ett
rehabiliteringshem som Röda Korset drev i hemtrakten. I samband med detta hade
min far, som tillhörde den lokala äldstekretsen, kunnat fastställa att Röda
Korset varken hade med kyrkorna eller militären att göra. Dessa anordningar
blev emellertid aldrig utnyttjade eftersom min mor dog i augusti 1984.
Det var dock först i samband
med svältkatastrofen i Etiopien i mitten på 80-talet som mitt intresse för Röda
Korset på allvar väcktes. Den massiva hjälp som då sattes in gav en
överväldigande insikt om att Röda Korset var den hjälporganisation som gjorde
mest för att hjälpa de nödlidande i världen. Jag erinrade mig också de herioska
insatser som Röda Korset gjorde i slutet av andra världskriget, då tiotusentals
människor räddades från de tyska koncentrastionslägren med de ”vita bussarna”
från Danmark och Sverige. Jag och min fru, som också tillhört JV i många år,
ansåg nu att vi borde ta Jesu liknelse om den barmhärtige samariten på större
allvar än vi dittills hade gjort. Röda Korsets grundpriciper om opartiskhet och
neutralitet tilltalade oss. Vi ville hjälpa till med det lilla vi kunde bidraga
med och blev medlemmar i Svenska Röda Korset i januari 1986. Genom att betala
en liten årlig medlemsavgift skulle vi regelbundet få information om de olika
nödhjälpsprojekten och kunna välja när och hur vi skulle bidraga.
Allt föreföll att vara frid
och fröjd. Första gången vi talade med något annat JV om Röda Korset var i
slutet av maj 1986 då den presiderande tillsyningsmannen i vår lokala
JV-församling kom fram till mig på gammalmarknaden i Ljungbyhed och frågade om
jag hade ”gått med i Röda Korset”. Jag förväntade då att vi skulle ha ett
vänligt samtal om detta, men när jag bekräftade att jag blivit medlem släppte
han samtalet och ställde inga fler frågor. Detta var inte likt honom, men
eftersom jag inte kunde drömma om att mitt medlemskap skulle kunna betraktas
som ett problem fäste jag ingen vikt vid detta.
Jag fick senare klart för
mig att man redan före denna tidpunkt börjat agera i fallet bakom min rygg! En
annan äldste hade hört att jag blivit medlem i Röda Korset. Han blev bekymrad
eftersom han trodde att Röda Korset kunde vara en avdelning av det militära.
Fastän denne äldste brukade råda Vittnena att alltid tala med den person det
gällde innan man gick vidare kontaktade han inte mig utan gick direkt till de
andra äldste med sin oro. När han senare besökte mig - i maj 1987 - konfronterade jag honom med
denna hans motsägelsefulla hållning. ”Jag är helt enkelt för feg”, erkände han
då. Han har senare flyttat utomlands.
Den lokala äldstekretsen
hade nu ett stort bekymmer. Man tänkte sig att jag genom mitt engagemang i Röda
Korset skulle kunna ha brutit min kristna neutralitet enligt texten i Jes. 2:4!
Man diskuterade fram och tillbaka. Jag försvarades av min yngre bror, som
liksom min far tillhörde äldstekretsen. Han menade att jag bara var intresserad
av humanitär hjälpverksamhet. Inte ett ord om saken nämndes emellertid till
mig. I stället skrev församlingens sekreterare för äldstekretsens räkning
ett brev till avdelningskontoret i Arboga daterat den 19 juni 1986 och frågade
om man skulle kalla mig inför en dömande kommitté för att utröna om jag brustit
när det gäller kristen neutralitet!
I sitt svarsbrev daterat den 25 juni 1986 som sändes till sekreteraren rådde avdelningskontoret de äldste att låta saken vila. Man påstod sig vara osäker på hur man skulle betrakta medlemskap i Röda Korset. Man skulle undersöka saken närmare, rådfråga den styrande kretsen och sedan höra av sig igen. Av brevet framgår att kretstillsyningsmannen, Gert Andersson, fick en kopia. Jag var vid denna tid fullständigt ovetande om de svårigheter som nu seglat upp. Inte förrän i slutet av oktober samma år, sedan avdelningskontoret sänt sina instruktioner, kunde jag förnimma någonting som tydde på att mitt lilla engagemang i Röda Korset hade förorsakat stora bekymmer. Min bror som var anställd i min firma och träffade mig nästan dagligen teg. Det gjorde också min far och resten av de äldste. Det var naturligtvis extra smärtsamt att efteråt få klart för sig att även min far och min bror varit införstådda med detta svekfulla, ovärdiga agerande.
[Avdelningskontorets brev av
25 juni 1986]
”Hur
kunde du gå med i Röda Korset?!?”.
Efter sitt besök i
församlingen den 12-17 augusti skrev Gert Andersson i sin rapport till
avdelningskontoret:”De äldste väntar S:s [Sällskapets] svar om frågan kring
Röda Korset.” Sällskapets instruktioner kom i ett brev till den presiderande
tillsyningsmannen daterat den 15 oktober 1986. Brevet anlände precis lagom till
kretssammankomsten som hölls i Ulricehamn den 18 och 19 oktober. Allting
tyder på att brevet då diskuterades tillsammans med Gert Andersson, som fått en
kopia också av detta brev, och att man då kommit överens om en strategi.
På kvällen måndagen den 20
oktober ringde den presiderande tillsyningsmannen och informerade mig om att
Sällskapet ville att jag skulle besvara
frågor i närvaro av två äldste! Dessutom ville han veta om min hustru
också hade blivit medlem i Röda Korset. Jag blev oerhört upprörd över hans och
de andra äldstes fullständigt oetiska handlingssätt och skrädde inte orden. Vid
detta tillfälle påstod tillsyningsmannen att Röda Korset agerade i strid med
kristen neutralitet bl a genom att ta hand om krigsveteraner. Jag motsade honom
genom att påpeka att de veteraner som togs om hand inte längre var soldater
utan människovrak. Jag var så indignerad över de äldstes skändliga beteende och
den ofattbara okunnighet jag ställdes inför att jag först vägrade att ställa
upp på någon utfrågning. Nästa morgon fick jag besök av min far som vädjade
till mig att ställa upp. Sedan jag tänkt igenom saken gick jag också med på
detta. Jag lyckades också få frågorna i förväg eftersom man höll med mig om att
ett skriftligt svar från min sida skulle vara det bästa.
Den allmänna uppfattningen
bland de äldste vid denna tid var att jag skulle bli utesluten. På förmiddagen
den 22 oktober försökte jag prata om saken med min bror på vår gemensamma
arbetsplats. Han ville inte säga någonting men skakade på huvudet och stönade:
”Hur kunde du gå med i Röda Korset!?!”
Det stod helt klart att jag
betraktades som en brottsling.
Ӏr det
din önskan att fortsätta ditt medlemskap i Röda Korset?”
Den 2 november 1986 besökte
den presiderande tillsyningsmannen och tillsyningsmannen för tjänsten mig i
mitt hem för att få svaren på frågorna. Den sistnämnde hade flyttat ner från
Mellansverige sedan frågan om Röda Korset tillsänts avdelningskontoret och var
alltså ny i äldstekretsen. Jag hade skrivit ett detaljerat svar på frågorna och undertecknat det. Jag läste
ordagrant upp svaret och gav det sedan till dessa två äldste, som lovade att
vidarebefordra det. De fick en kopia – jag behöll originalet själv.
De frågor jag fick var:
1) Vad är ditt
motiv till att gå med i Röda Korset?
2) Menar du att
Röda Korset står för det som är rätt och riktigt?
3) Är
du medveten om Röda Korsets program för blodtransfusioner?
4) Är du
medveten om att Röda Korset har medlaruppgifter nationerna emellan?
5) Är det din
önskan att fortsätta ditt medlemskap i Röda Korset?
Dessa frågor var avsedda att
vara hotfulla, att få mig att på något sätt kompromettera mig eller helt
kapitulera och ge upp Röda Korset. För mig tedde de sig lika ondskefulla som
fariséernas försök att snärja Jesus.
Så här tacklade jag
frågorna:
1) Mitt motiv
var att hålla mig informerad om Röda Korsets hjälpinsatser. Innebörden var att
jag önskade ge lämpliga bidrag. Jag framhöll att min hållning var i harmoni med
de få direkta uttalanden om Röda Korset som fanns i Sällskapets litteratur. Jag
hänvisade också till olika uttalanden som indirekt eller genom analogi visade
att medlemskap i Röda Korset var i full harmoni med organisationen. Jag
framhöll uttalandena om fackföreningarna i Vakttornet 1juli 1961, s
311,312, artikeln om välgörenhet i Vakna! 8 dec. 1977, s 22 och de
riktlinjer för förvärvsarbete som publicerades i Vakttornet 15 nov.
1982, s 20.
2) Jag svarade
att jag sympatiserade med Röda Korsets opartiska hjälp åt de nödställda, som
jag uppfattade vara vad Röda Korset står för. Jag påpekade också att min syn på
Röda Korset hade genomgått en förändring liknande den som beskrevs i The
Watch Tower, 1 juni 1918:
”En
kristen som kan ha fått den förvrängda uppfattningen att Röda Korsets
verksamhet bara stöder dödandet…kan inte hjälpa Röda Korset. Sedan kan han
komma fram till den vidsynta ståndpunkten att Röda Korset är förkroppsligandet
av att hjälpa de hjälplösa, och han blir i stånd till och villig att hjälpa
Röda Korset efter förmåga och tillfälle.” (The Watchtower Reprints,
1919, s 6268)
3) Jag framhöll
att Svenska Röda Korset inte hade någon blodprofil eftersom det i Sverige i
fredstid är landstingen som ansvarar för blodbankerna och sjukhusen för
blodtransfusionerna. Jag erkände naturligtvis att Röda Korset ansvarade för
blodförsörjningen i vissa länder. Men för att få ett rimligt perspektiv på
detta påpekade jag att det även i dessa länder var sjukhusen som stod för de
faktiska blodtransfusionerna. Jag framhöll att jag inte trodde att JV måste
bojkotta den institutionella sjukvården pga dess omfattande bruk av blod –
”varken som patient, anställd eller annan intressent”. Och om det är så,
påpekade jag, kan det inte heller vara rimligt att JV måste bojkotta Röda
Korset pga av dess blodhantering i vissa länder.
Dessutom riktade jag
uppmärksamheten på den omständigheten att JVs ledning godkänt att ett JV som
var doktor utförde en blodtransfusion åt ett icke JV. (Vakttornet 15
jan. 1965, s 42,43) och att man t o m
tillät att ett JV själv använde sig av
blodprodukter i samband med ”difteri, stelkramp, virushepatit, rabies,
blödarsjuka och RH-immunisering”, blodprodukter som i somliga länder härrörde
från Röda Korsets blodbanker! (Vakttornet 15 oktober 1978, s 30) Jag
framhöll att det därför var svårt att se hur Röda Korsets blodhantering i vissa
länder skulle kunna inverka menligt på mitt helt annorlunda intresse för Röda
Korset.
4) Mitt svar
blev att Röda Korsets medling var begränsad till humanitära sammanhang och
syftade till att hjälpa nödställda. Jag påpekade det faktum att sådan opolitisk
medling ombesörjdes av den helt fristående Internationella Rödakorskommittén
som består av 25 schweiziska medborgare. Jag framhöll att Röda Korset var en
icke-militant, neutral organisation och att den som sådan skilde sig
fördelaktigt från den internationella fackföreningsrörelsen som ett stort antal
JV stödde genom medlemskap. Jag var därför övertygad om att medlemskap i Röda
Korset på inget sätt gick emot Jes. 2:3,4.
Vid sidan om påpekade jag
för de två äldste att fackföreningarna i Sverige fortfarande var direkt sammanlänkade
med det socialdemokratiska partiet. Även om JV och andra kunde reservera sig
mot kollektiv anslutning till detta parti var det odiskutabelt att
fackföreningarna var politiska på ett iögonfallande sätt. Dessutom, framhöll
jag, var det ohållbart att hävda att medlemskap i en fackförening i sig skulle
vara legitimt för kristna bara för att
det kunde vara obligatoriskt för en anställning. Om medlemskap i en världslig
organisation skulle vara fel skulle inget arbete kunna legitimera sådant
medlemskap. Medlemskap i Röda Korset måste därför vara minst lika legitimt som
medlemskap i en fackförening. Eftersom JV accepterade medlemskap i de politiska
fackföreningarna var det ohållbart att ifrågasätta medlemskap i det
fullständigt opolitiska och neutrala Röda Korset.
5) Skulle jag fortsätta mitt medlemskap i Röda Korset?
Jag framhöll att jag funnit att sådant medlemskap var i full harmoni med vad
Sällskapet publicerat i sin litteratur. Jag lät förstå att frågan skulle bli
meningsfull först om man klart visade att medlemskap skulle vara oförenlig med
kristendomen. Jag antydde att det skulle vara lämpligt för Sällskapet att
publicera sin ståndpunkt om man kommit till den slutsatsen att medlemskap i
Röda Korset skulle ha negativa konsekvenser för ett JV.
Vid detta sammanträffande i
mitt hem fick jag inte se avdelningskontorets brev av den 15 oktober. Jag fick
över huvud taget ingen information vid detta tillfälle! Det enda syftet med
besöket var att klart fastställa för avdelningskontoret hur jag såg på saken.
Det var först senare som jag lyckades få fotokopior av de relevanta dokumenten,
inklusive baktalande rapporter som lämnats av kretstillsyningsman Gert
Andersson. Detta läckage av s k konfidentiellt material förorsakade stor oro
både bland de lokala äldste och på avdelningskontoret.
[Avdelningskontorets brev av 15 oktober 1986]
[Avdelningskontorets brev av 15 oktober 1986]
När de äldste fick mina svar
insåg de att deras rödakorsfall inte var vad de hade tänkt sig. Men förutom
mitt skrivna svar sände tjänstekommittén ändå en nedsvärtande, lögnaktig
rapport till Sällskapet i Arboga, daterad den 16 november 1986. Man avslutade
sin rapport med orden: ”Samtidigt som vi överlämnar denna sak för vidare åtgärder
sänder vi våra kära hälsningar!” Oturligt nog för dessa äldste lyckades jag få
en kopia också av denna högst kränkande rapport och kunde sända en detaljerad,
6 sidor lång vederläggning till Sällskapet, daterad den 9 januari 1987.
Följande vecka besökte Gert Andersson församlingen igen. Hans rapport till
avdelningskontoret för 13-18 januari innehöll följande konstaterande: ”Fam. Rud
Persson har inte visat sig nu på ett par månader. Har ju skrivit till
Sällskapet via äldstekretsen om synen på Röda korset. Bröderna inväntar
besked.” Veckor och månader gick, men inget besked kom! När jag själv ringde
till avdelningskontoret om saken i april 1987 hade ännu inget besked kommit!
Innan jag redogör för denna
den sista fasen i ärendet vill jag redogöra för några av de anklagelser som
gällde våra barn. I brevet ovan av den 15 oktober 1986 till den lokala
äldstekretsen ställde avdelningskontoret följande frågor om mig, frågor som
direkt hade med våra barn att göra:
”Hur ställer han sig till
blodmat som serveras i skolan? Har han informerat lärarna om vår ståndpunkt i
detta? Födelsedagsfirande osv. i samband med skolaktiviteter? Detta med tanke
på att broder Gert Andersson i något sammanhang kommenterade om detta när det
gäller broder Rud Perssons barn.”
I mitt långa brev till
Sällskapet av den 9 januari tillbakavisade jag med eftertryck alla
insinuationer om att våra barn skulle ha ätit blodmat. Man hade bara serverat
blodkorv en enda gång under den tid våra barn gått på skolan och vid detta
tillfälle hade våra barn på eget initiativ vägrat att äta också den alternativa
mat – köttfärslimpor – som serverades, för säkerhets skull. Detta hade inte
varit något som helst problem på skolan, men en ny JV-familj som flyttat till orten från Blekinge hade anlagt ett
närmast fanatiskt synsätt och tycktes tro att nästan alla charkuteriprodukter
som serverades innehöll blod, en fullständigt orimlig uppfattning som ingen
annan familj i församlingen hyste. Det var denna nya familj som förorsakat
frågan om blodmat på skolan. Någon anklagelse om denna sak framförde
tjänstekommittén inte heller i sin rapport av den 16 november 1986.
Däremot påstod
tjänstekommittén att våra barn till skillnad från andra barn på skolan i andra
avseenden inte skulle vara ”lojala”. Det handlade om ren illvilja från de
äldste sida. Det hade varit lätt att här visa att de äldstes egna barn lindrigt
sagt varit dåliga föredömen och att våra barn på inget sätt kom till korta vid
en jämförelse. Jag utvecklade också detta i detalj i mitt långa brev till
avdelningskontoret. Bl a hade barn till en av de äldste agerat så tvärt emot
organisationens anvisningar att vi inte kunde lämna den s k ”skolbroschyren” till lärarna och därmed
kompromettera dessa barn. Men eftersom frågan här gäller Röda Korset tar jag
inte upp mer än vad som krävs med tanke på avdelningskontorets brev av den 15
oktober 1986.
Som redan nämnts hade ännu i
april 1987 inga anvisningar om åtgärder mot mig sänts till de lokala äldste.
Och några sådana anvisningar sändes aldrig! Det är tänkbart att mitt
skrivna svar och mina bemötanden av de äldstes anklagelser gjort ett visst
intryck i Arboga. Och insikten om att jag tycktes kunna få tag i hemliga
handlingar kan också ha haft en avkylande effekt. Det kom tydligt fram flera
gånger att man ansåg det allra allvarligaste i hela ärendet vara att jag fick
information som det inte var meningen att jag skulle få. Om det var något man
inte önskade i Arboga var det att deras hemliga dokument skulle få
offentlighetens ljus på sig. Det var ett stort nederlag för JVs
avdelningskontor i Danmark när ett hemligt arkiv med känsliga uppgifter
plötsligt visades upp i dansk TV några år efter denna händelse!
Men även bortsett från
sådana överväganden torde det ha varit svårt
att agera när man inte ens klart
vågade säga eller skriva att ett Jehovas Vittne inte kunde vara medlem i Röda
Korset! Som framgår längre fram i skildringen är det otänkbart att JV skulle
komma ut med ett öppet förbud mot medlemskap i Röda Korset, hur gärna man än
ville. Jag var därför hela tiden säker på att man inte skulle våga vidta några
åtgärder, fastän man agerade hotfullt och fastän samtliga äldste trodde
annorlunda.
Det trodde man fortfarande
den 8 april 1987. För att få ett slut på ärendet beslöt jag att då ringa till
avdelningskontoret i Arboga för att höra vad de ansvariga där skulle säga.
Eftersom jag önskade att de äldste skulle tvingas inse att de varit ute i
ogjort ärende beslöt jag att banda samtalet. Om det blev nödvändigt skulle de
själva kunna få höra vad ledningen sagt.
Jag fick tala med både Åke
Carlsson och Rune Grahn från
landskommittén. Brevet av den 15
oktober hade haft en synnerligen allvarlig ton, men nu lät det helt annorlunda!
Särskilt Carlsson var mycket vänlig. Han skrattade när han sade att
organisationen inte kunde tala om för vännnerna hur de skulle förhålla sig i
frågor som denna! Han höll med om att medlemskap i Röda Korset kunde betraktas
på samma sätt som medlemskap i
ekonomiska föreningar och fackföreningar. ”Har någon kritiserat dig?” frågade
han. Han berättade sedan att Sällskapet fått hjälp av Röda Korset i Kina.
Rune Grahn bekräftade att
inga åtgärder skulle vidtas mot mig. Han sade att den styrande kretsen hade
meddelat att medlemskap i Röda Korset skulle kunna få konsekvenser för
privilegier i församlingen. Han jämförde uttryckligen saken med att ha skägg.
Fastän ett skägg inte var fel kunde det utgöra ett hinder om det betraktades negativt
av de lokala bröderna, framhöll han.
Han sade emellertid att mina
hänvisningar till tidigare uttalanden i Vakttornet nog inte hade den tyngd som
jag tillmätte dem. Sällskapet kunde ju ändra syn utan att publicera ändringen,
menade han. Sällskapet hade gjort så när det gäller militärtjänst, sade han.
Jag påminde honom om att organisationens officiella ståndpunkt var att äldre
litteratur kunde konsulteras om nyare publikationer inte behandlade en fråga.
Detta kunde han inte bemöta.
Det var för övrigt inte sant
att Sällskapet hade ändrat uppfattning i militärfrågan utan att publicera den.
Visserligen hade man när man årtionden tidigare skärpte hållningen till att
förkasta också civil tjänst inte presenterat ändringen på samma sätt som man
oftast presenterade ändringar. Men saken fanns ändå klart omvittnad i JVs
litteratur. Men Röda Korset hade man inte klart behandlat sedan frågan var uppe
i Vakttornet 1918 och 1919!
Efter detta samtal avvaktade
jag en tid för att se om de äldste på något sätt skulle höra av sig. Det gjorde
de inte. Så en månad senare informerade jag min bror om telefonsamtalet jag
haft med Carlsson och Grahn. Han blev lättad över att någon form av ”dom” hade
framkommit även om det inte skett på det sätt han och de andra äldste tänkt
sig. Redan på församlingens möte samma
kväll informerade han sina medäldste om den vändning saken nu tagit. De verkade
lita på mina uppgifter så bandupptagningen behövde inte användas. Den presiderande
tillsyningsmannen ringde mig strax efteråt
och sade att han var ”mycket glad” över att ärendet fått denna
upplösning. Jag tror att han verkligen menade det. Min far hade under tiden
flyttat till en grannförsamling men han konstaterade att det var anmärkningsvärt
att Sällskapet inte ville meddela de äldste vad man hade meddelat mig. Och det
var det verkligen!
Naturligtvis var jag och min
hustru djupt upprörda över det avskyvärda sätt som de äldste och Sällskapet
hade agerat på. Det var nästan ofattbart att en organisation som gjorde anspråk på att vara kristen skulle
kunna trakassera församlingsmedlemmar som bara önskade ta Luk. 10:29-37 på
större allvar. Det var den mest kränkande erfarenhet jag någonsin varit med om.
Det är viktigt att här
fastställa att det inte bara handlade om ett lokalt övergrepp. Alla nivåer i
organisationen var involverade, förutom de lokala äldste också
kretstillsyningsmannen, avdelningskontoret och den styrande kretsen i Brooklyn.
Ärendet säger därför åtskilligt om vad för slags organisation Jehovas Vittnen
är. Den utgör ett orwellianskt polissamhälle som också Franz Kafka skulle känna
igen! Jag påstår att enbart denna händelse visar att JV i verkligheten inte är
en kristen rörelse. Detta understryks av den omständigheten att någon ursäkt
för övergreppet aldrig framfördes. Den presiderande tillsyningsmannen sade
däremot att jag borde vara ”storbelåten” med utgången. Liksom i andra
polissamhällen är inställningen den att man skall finna sig i övergrepp och
låta sig nöjas med att ”slippa undan”. Så får
det inte vara i en kristen rörelse.
Och i en kristen rörelse
måste man ha en helt annan inställning till humanitär hjälp än JV de facto har.
Organisationen har visserligen slagit fast att välgörenhet är upp till den
enskilde och därför i teorin godkänd. Ändå är det nu helt uppenbart att
organisationen inte önskar att JV skall bli involverade ens i mindre humanitära
sammanhang. Det anses helt i sin ordning att spendera stora penningsummor på
resor, lyxbilar och sofistikerade kameror. Men att spendera små penningsummor
på världens behövande betraktas i verkligheten med misstänksamhet.
När jag besöktes av två
äldste för att få svar på de fem frågorna ovan sade den nyligen inflyttade
tillsyningsmannen för tjänsten att han personligen inte kunde förstå varför jag
ville understödja Röda Korset med tanke på att Jehovas vittnen hade en egen
nödhjälpsfond. Jag blev då tvungen att påpeka att denna fond enbart användes
för hjälp till JV, inte till andra behövande. En fond till de egna behoven är
förvisso bra, men poängen med liknelsen
om den barmhärtige samariten är att hjälp skall erbjudas till människor som
inte tillhör den egna gruppen. Så vittnade även denne tillsyningsman om JVs
likgiltighet för världens nödlidande.
När jag blev medlem i Röda
Korset framhöll de lokala rödakorsarna att JV till skillnad från de flesta
andra inte gav något under insamlingarna. Särskilt var det tre JV-familjer som
bott grannar med varandra här på orten som alltid avvisat insamlingsbössorna.
Jag vet att det fanns undantag bland JV, men tyvärr har den negativa hållningen
till humanitär hjälp varit den helt
dominerande. Och eftersom Röda Korset är världens största hjälporganisation är det
särskilt Röda Korset man rynkat på näsan åt.
Detta har man gjort fastän
man själv använt sig av Röda Korset! Med tanke på hur man angripit mig för mitt
medlemskap och med tanke på vad man skrivit om Röda Korset i sitt brev av den
15 oktober 1986, borde ärligheten kräva av JV och dess ledning att man över
huvud taget inte skulle vilja ha med Röda Korset att göra! Men så är det
långtifrån!
Som framgått ovan nämnde Åke
Carlsson att Sällskapet fått hjälp av Röda Korset i Kina. Jehovas Vittnens Årsbok
1989 ger ett annat flagrant exempel på JVs dubbelmoral. Den utsatta
positionen hos Vittnen i ett afrikanskt land blev känd bland sydafrikanska JV.
Man samlade då ihop 83 ton livsmedel och kläder. ”Genom Röda korsets försorg
delades sändningarna omgående ut till våra bröder”, hette det på s 64.
Ett ännu värre exempel på
hyckleri kom fram när Lars Erik Eriksson från Arboga talade vid överlämnandet
av en ny Rikets Sal i Hässleholm den 24 mars 1990. Eriksson kom in på JVs
hjälpsändningar till Vittnen bakom den nyss fallna järnridån. Följande
uttalande är ordagrant hämtat från den bandupptagning som JVs församling i
Hässleholm gjorde vid detta tillfälle:
”Jag kan
berätta för er då att dom som först kunde ta sig in i Rumänien, det var våra ungerska bröder,
kunde ta sig in i Rumänien i slutet av december [1989] då när vi hade
revolutionen där nere. Och vid den tidpunkten så var det inte egentligen
tillåtet att ta sig över gränsen då, så man fick ta kontakt med Röda Korset,
man fick tala om vilka man var, och så tillverkade Röda Korset dekaler som man
kunde sätta på sina bilar. Och då stod det på dekalerna: ’Hjälpsändning från
Jehovas vittnen i Ungern till deras trosfränder i Rumänien’. Och så gav man sig
då av iväg in i Rumänien och kom i kontakt med bröderna och underrättades om
vilka behov man hade. Kan ni tänka er att Röda Korset till och med
tillhandahöll bensinen för den här konvojen, det var ju något alldeles
otroligt.”
Konvojen måste ha haft
rödakorsemblem på bildekalerna för att
respekteras. Annars skulle det ha varit meningslöst att få hjälp av Röda
Korset. Dekaler som enbart nämnde att det rörde sig om hjälp till Jehovas
Vittnen skulle man ha kunnat tillverka själva. Men sådana skulle inte ha
respekterats. Hela poängen var att man ville ha sanktion av Röda Korset. Därför
måste det också ha framgått att det var en rödakorssändning!
Om man jämför särskilt denna
sista beskrivning med vad organisationen skrev i sitt brev av den 15 oktober
1986 och de kränkande frågor man därefter ställde mig inför inser man att man
har att göra med en organisation som säger ett men själv inte drar sig för att
göra något helt annat!
Här finns också förklaringen
till varför JV inte publicerat något förbud mot att vara med i Röda Korset.
Trots den extremt negativa hållning man gett uttryck åt vill man fritt kunna få
all den hjälp som Röda Korset kan ge. Att samtidigt officiellt fördöma
hjälporganisationen skulle givetvis leda till mycket dålig publicitet. Och
dålig publicitet har Jehovas Vittnen redan nog av.
Samtidigt vill man inte att
JV skall engagera sig i Röda Korset eller sända pengar dit. Pengarna anses göra
bättre nytta i den egna rörelsen, fastän samma resonemang aldrig förs när
det gäller andra utgifter som JV kan unna
sig. Skulle JVs ledning skriva i Vakttornet att det är fullständigt
legitimt att understödja Röda Korset, skulle många Vittnen med en humanitär
läggning med säkerhet också göra så. Det
förefaller därför som om man faktiskt
tycker det är bäst att låta JV fortsätta tro att man inte bör vara med i Röda
Korset, fastän man med stor sannolikhet aldrig kommer att skriva detta i sin
litteratur!
Slutligen vill jag närmare
kommentera Sällskapets brev till de äldste i Perstorp av den 15 oktober 1986.
Som vem som helst kan se finns det överst till höger en symbol före datum. Det
står ”SR:SL 1986-10-15”. Kombinationen ”SR:SL” är i själva verket en hemlig kod
för den person som skrivit brevet. Samma kod hade använts också i brevet av den
25 juni 1986. Tanken var att man på avdelningskontoret skulle veta vem som
skrivit brevet, men att adressaten, de äldste i Perstorp, inte skulle
känna till detta! Brevet är heller inte
undertecknat. I stället är det liksom alla andra brev från Sällskapet vid denna
tid ”undertecknat” med en stämpel, ”Bibel- och Traktatsällskapet Vakttornet”.
Skulle vi kunna tänka oss att Paulus, Petrus eller Johannes använde sig av
sådant hemlighetsmakeri i sina brev? Aldrig någonsin! Här har vi ytterligare
ett exempel på en okristen, orwelliansk storebrorsmentalitet!
För att deklassera Röda
Korset skrev Sällskapet i brevet av den 15 oktober 1986:
”Man blandar sig också i
politiska angelägenheter och spelar ofta en medlares roll i krig.”
Påståendet är rent
struntprat! Jean
Picet, som gett en officiell och detaljerad förklaring till Röda Korsets
principer, skrev:
”Organisationen
kan bara fylla sin funktion, så länge den är opolitisk, vilket den också till
varje pris måste fortsätta att vara. …
Röda korsets institutioner måste sky politiken som pesten. … Som vi har sett kräver
neutralitetsprincipen att Röda korsets institutioner avhåller sig från all
inblandning i både inrikes- och utrikespolitik.” (RÖDA KORSETS GRUNDPRINCIPER
kommentarer av Jean Pictet, Svenska Röda korsets centralstyrelse, 1982, s
27, 47, 52)
Beträffande medling skrev
Henrik Beer, en f d generalsekreterare för Internationella Röda Korset, att det
handlade om att ”inträda som humanitär, inte politisk medlare.” (Räddningen
– en bok om första hjälpen, utgiven i samarbete med Svenska röda korset,
Bra Böcker, 1987, s 124)
Det är uppenbart att JVs
ledning burit falskt vittnesbörd mot Röda Korset!
”organisationen
hade sin begynnelse på slagfälten”
JVs ledning skrev i sitt
brev att fastän det uttalade syftet med Röda Korset är att lindra mänskliga
svårigheter och lidanden, får man ”ändå komma ihåg att organisationen hade sin
begynnelse på slagfälten.” Man menade här att Röda Korset faktiskt varit involverat
i krig och därför skulle vara diskvalificerat så att ett JV inte borde
understödja det. Vilken felsyn! Att Röda Korset uppstod på slagfälten – och
därefter varit närvarande på världens slagfält – innebär inte att rörelsen har
något som helst ansvar för, eller delaktighet i, de våldshandlingar som ägt rum
på dessa slagfält!
En jämförelse från ett annat
område gör detta fullt klart. Vid motortävlingar kan ambulanspersonal finnas i
beredskap för att rycka in om det skulle hända en olycka. Ambulanspersonalen
kanske avskyr motortävlingar och skulle kanske aldrig själva vilja delta i
motortävlingar. Men ingen skulle tycka att ambulanspersonalens närvaro vid
motortävlingar och eventuella insatser i samband med dessa på något sätt skulle
göra ambulanspersonalen ansvarig för eller medskyldig till de olyckor som kan
ske! Så är det också med de insatser som Röda Korset gör under krig. Som
citaten från JVs tidiga litteratur visar fanns också denna insikt i rörelsens
tidiga skede. Brevet av den 15 oktober 1986 visar att denna insikt nu gått
förlorad hos JVs ledning och att man i stället ger sig hän åt lögner och
förvrängningar.
Det allra värsta påståendet
i Sällskapets brev var emellertid detta:
” En
stor del av sitt arbete utför organisationen direkt eller indirekt i strid med
tankarna i Jes. 2:4.”
Sällskapet skulle med
säkerhet aldrig våga publicera detta påstående! Att Röda Korset
utför en stor del av sitt arbete ”direkt eller indirekt i strid med tankarna i
Jes. 2:4” är en oförskämd, ärekränkande lögn. Om JV officiellt skulle påstå
detta skulle de kunna bli åtalade!
Jes. 2:4 talar om att smida
sina svärd till plogbillar och inte mer lära sig att strida. JV har mage att
påstå att Röda Korsets verksamhet ”direkt eller indirekt” är i strid med detta!
Sanningen är tvärtom den att Röda Korset alltid varit motståndare till alla
krig. Därför har Röda Korset fått Nobels fredspris inte mindre än tre gånger,
nämligen 1917, 1944 och 1963. Dessutom fick Röda Korsets grundare, pacifisten
Henry Dunant, dela fredspriset 1901 med en annan pacifist.
För Röda Korset gäller i
verkligheten följande:
”Röda
korset gör ingen åtskillnad mellan nationaliteter, raser, religioner,
samhällsställning eller politiska åsikter. Det arbetar uteslutande för att
lindra människors lidande och därvid i första hand hjälpa de mest nödställda.
För
att bevara allas förtroende avstår Röda korset från att delta i fientligheter
eller att vid något tillfälle ta ställning vid meningsskiljaktigheter i fråga om
politik, ras, religion eller ideologi. …
Röda
korset håller sig utanför väpnade konflikter av alla slag. … Man kan inte på
samma gång tjäna Röda korset och strida. … Om Röda korset ställs inför det
välkända och verkligt besvärliga problemet: Den som inte är med mig, han är mot
mig, bör man svara: Jag är med alla som lider, och det räcker.
… Röda
korset är alltså en ren hjälporganisation. Dess enda mål är att lindra
mänskligt lidande, och all annan verksamhet kommer i andra hand. Röda korset är
en helt ideell organisation. Dess drivkraft är inte ekonomisk vinning utan
kärleken till medmänniskorna.” (RÖDA
KORSETS GRUNDPRINCIPER kommentarer av
Jean Pictet, s 5,46,48)
Jag och min hustru avsade oss JVs organisation
i oktober 1988.
Ljungbyhed den 6
november 2003
Rud Persson